Populære innlegg

mandag 28. februar 2011

Velkommen :)

Så var dagen kommet for å starte sin egen blogg, jeg har tenkt på det lenge, men har liksom ikke kommet igang. Jeg kan jo begynne å fortelle litt om meg selv og livet mitt akkurat nå.

Sommeren 2010 var jeg ferdig utdannet sykepleier. Jeg jobber på medisinsk avdeling på sykehuset i Hamar, jeg trives utrolig godt i jobben min, et kjempespennende yrke. Til tider er det selvfølgelig travelt og krevende å være sykepleier, men samtidig gir jobben så mye tilbake, at jeg stort sett bestandig går med en følelse av at det virkelig er verdt det.

De siste 3-4 månedene har jeg alikevel lekt med tanken om å gå videre. Jeg har stadig kjent på følelsen av at jeg ønsker å vite mer og ha mer kunnskaper. Derfor bestemte jeg meg like før jul at jeg vil søke medisinstudier og utdanne meg til lege. De siste månedene har bestått av tusenvis av mailer hit og dit for å samle all informasjonen jeg har hatt behov for. Nå begynner jeg endelig å se en ende på den uendelige papirmølla disse søknadene består av og jeg er straks klar til å sende inn mine søknader.

Jeg har bestemt meg for å søke to universiteter i Ungarn som jeg har hørt mye positivt om. For å komme inn på skole her er man nødt til å ta en opptaksprøve med temaene kjemi, biologi og engelsk fagterminologi. Dette for at de skal ha et grunnlag til å vurdere mine kunnskaper, i tillegg må man igjennom et intervju med representanter fra skolen. Vitnemål fra videregående blir ikke vektlagt i noen stor grad, krevet er at man har generell studiekompetanse.

I forkant av disse opptaksprøvene har jeg fått beskjed om at det er en stor fordel å ta intensivkurs i fagene som man skal prøves i, da pensumet er litt ulikt videregående pensum i Norge. I tillegg har jeg valgt å ta kjemi, biologi og engelsk som privatist ved hjelp av nettstudier og skal opp til eksamen i mai/ juni.

Som dere sikkert skjønner har jeg rimelig fullt opp om dagen med både jobb og skole. Jeg har alltid vært av den oppfatning av at hvis man vil nå målene man har satt seg her i livet, må man jobbe for det. Ingenting kommer gratis. Så da er det bare å bite tennene sammen å gjøre alt man kan for å komme i mål. Vet alikevel at i midten av juni når alt eksamenspresset er over skal jeg puste lettet ut OG krysse fingrene mens jeg venter på svar fra skolene.

Nå skal jeg sette i gang med ukens kjemilekser, ønsker alle en riktig fin kveld ;)

Klem Ida M. T.

6 kommentarer:

  1. Hei Ida! :)

    Blir moro å følge deg, moro når det dukker opp kjent folk som vil blogge :D

    Klem Silje Merethe

    SvarSlett
  2. Hallo, Ida!
    Velkommen til "bloggosfæren", håper du vil trives!
    Så spennende at du søker deg til Ungarn, jeg krysser fingrene for at nettstudiene går bra.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Hei hopp :)
    Blir spennende å følge bloggen din, Ida! Det blir artig å følge med framover ifht medisinstudiene :)
    Klem Malin

    SvarSlett
  4. Lykke til Ida. Nå skal jeg følge deg fremover :)

    SvarSlett
  5. Så mange hyggelig kommentarer, tusen takk alle sammen :)

    SvarSlett
  6. Så gøy da Ida:) alltid gøy med kjente folk som får seg blogg. Gleder meg til å følge med :)

    www.charlotte1987.blogg.no

    SvarSlett